عایق رطوبتی برای ساختمان

عایق رطوبتی برای ساختمان

یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند به آسیب دیدن ساختمان‌ها منجر شود، رطوبت است. به همین دلیل، صاحبان خانه‌ها یا ساختمان‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند از عایق‌های رطوبتی برای ساختمان خود استفاده کنند. با این کار، انواع مختلفی از ساختمان مانند دیوارها، کف، لوله‌ها و … را در برابر نم و رطوبت محافظت خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم انواع عایق‌های رطوبتی ساختمان را برای شما بررسی کنیم. اگر مایل هستید در خصوص عایق‌بندی نما اطلاعات بیشتری دریافت کنید، همراهیمان کنید .

آشنایی کلی با عایق رطوبتی

عایق رطوبتی، به عنوان نامش نشان می‌دهد، نوعی پوشش است که می‌تواند ساختمان شما را در برابر باران، باد و شرایط نامساعد آب و هوایی محافظت کند و از ورود رطوبت و آب به داخل ساختمان جلوگیری کند. در حال حاضر، انواع مختلفی از عوامل عایق رطوبتی در ضخامت‌ها و نوع‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. این عوامل عایق رطوبتی ممکن است به صورت پودری، رولی، مایع و صفحه‌ای در ابعاد گوناگون موجود باشند.

عوامل عایق رطوبتی از مواد مختلفی تشکیل شده و با توجه به ترکیبات و مواد استفاده شده در آن‌ها، در مکان‌های مختلف کاربرد دارند. شما باید هریک از عوامل عایق رطوبتی را بشناسید تا بتوانید تشخیص دهید کدامیک برای شما مناسب‌تر است.

انواع عایق رطوبتی ساختمان بر اساس نحوه اجرا

انواع عایق رطوبتی ساختمان بر اساس نحوه اجرا به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند:

  1. گرم اجرا: در این نوع، تمامی عوامل عایق رطوبتی برای چسبیدن به لایه زیرین خود به شعله آتش یا گرم شدن نیاز دارند. این عوامل شامل مواردی همچون قیرگونی یا ایزوگام می‌شوند. فرآیند اجرای آنها نیازمند استفاده از حرارت مستقیم است.
  2. سرد اجرا: در این نوع، عوامل عایق رطوبتی از ترکیب مواد پودری یا مایع به دست می‌آیند. شما می‌توانید با استفاده از غلطک رنگرزی و قلم مو، به عملیات عایق کردن ساختمان بپردازید. این فرآیند بدون نیاز به استفاده از حرارت مستقیم انجام می‌شود.

این دو نوع بر اساس روش اجرایی خود تفاوت دارند و هرکدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارند.

انواع عایق رطوبتی برای ساختمان بر اساس مواد تشکیل دهنده

عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده ای که دارد، در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد. قبل از خرید این محصولات بهتر است تمامی این موارد را به خوبی بررسی کنید.

عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی یکی از متریال‌های پرکاربرد برای عایق‌بندی رطوبتی در ایران است. این نوع عایق، خاصیت چسبندگی بالایی دارد و در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است. علاوه بر این، مقاومت بالایی در برابر نمک‌ها و مواد شیمیایی نشان می‌دهد.

از لحاظ اقتصادی، استفاده از عایق قیر و گونی به صرفه است، اما در دماهای بالا به سرعت تجزیه می‌شود و تحت فشار نیز تغییر شکل می‌دهد. با این حال، می‌توانید سال‌ها از این نوع عایق استفاده کنید؛ زیرا طول عمر بالایی دارد.

عایق ایزوگام

عایق ایزوگام یکی از انواع عایق رطوبتی ساختمان است که به صورت پیش‌ساخته تولید می‌شود. برای نصب این نوع عوامل عایق بر روی سطح مورد نظر، باید از چسباننده‌های مخصوصی استفاده کنید. ایزوگام‌ها وزن بسیار کمی دارند و انعطاف‌پذیری آن‌ها بالاست، به همین دلیل می‌توانید از آن‌ها بر روی هر سطحی استفاده کنید. علاوه بر این، عایق ایزوگام مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض از خود نشان می‌دهد.

متاسفانه، عایق ایزوگام بسیار سریع داغ می‌شود و در فصل تابستان ممکن است خانه را گرم‌تر کند. همچنین، لایه‌های استفاده‌شده بر روی ایزوگام به دلیل حرارت زیاد ممکن است کنده شود.

عایق رطوبتی نما پیش ساخته

عایق رطوبتی پیش ساخته وزن کمی داشته و انعطاف پذیری آن بسیار بالا است. برای تولید این نوع عایق از پلی استر استفاده می شود؛ به همین دلیل در برابر انبساط و انقباض، مقاومت بالایی دارد. این نوع عایق رطوبتی ساختمان تا دمای ۱۳۰+ تا ۴۰- درجه سانتی گراد مقاومت دارد. اما متاسفانه با وجود هزینه بالایی عایق رطوبتی پیش ساخته، طول عمر آن ها کوتاه است. همچنین در صورت تابش اشعه ماوراء بنفش بر روی آن، تجزیه می شود.

عایق رطوبتی مایع

عایق رطوبتی مایع نیز یکی از انواع عوامل عایق رطوبتی ساختمان است که شما با استفاده از قلم مو یا اسپری می‌توانید آن را به کار ببرید. برای استفاده از این نوع عوامل عایق، لازم است که سطح کاملاً خشک و تمیز باشد. این نوع عایق کاملاً ضد اشتعال بوده و هیچ گونه آسیب فیزیکی یا آلودگی دیگری روی سطح ایجاد نمی‌کند. برای استفاده از عایق رطوبتی مایع، نیازی به تخصص خاصی ندارید و به راحتی می‌توانید عملیات عایق‌بندی را انجام دهید. اما متأسفانه، این نوع عوامل عایق دوام و مقاومت بالایی ندارند و طول عمر آن‌ها کوتاه است.

عایق آرت فلکس

از تکنولوژی‌های جدیدی برای ساخت عایق آرت فلکس استفاده شده است و این نوع عایق دارای طول عمر بالایی است. همچنین، هزینه خرید آن نسبت به سایر عوامل عایق، اندکتر است. برای نصب این نوع عایق، به حرارت نیاز ندارید و نصب آن با سرعت انجام می‌شود.

رنگ نانو

رنگ نانو به عنوان یکی از بهترین عوامل عایق رطوبتی در میان انواع عوامل مشهور است. این نوع عایق، به عنوان یک جایگزین بسیار عالی برای قیر و گونی شناخته می‌شود و دارای طول عمر بسیار بالایی نسبت به سایر عوامل عایق است. رنگ‌ها با استفاده از مواد نانو تقویت می‌شوند و می‌توانند در برابر نور آفتاب، شرایط جوی مختلف، نفوذ آب، سرما و گرما و … مقاومت بالایی داشته باشند.

رنگ نانو را می‌توان بدون هیچ گونه حلالی استفاده کرد. این عوامل عایق در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلفی همچون پاسیو، نما ساختمان، پشت بام، استخرها، کف حمام و سرویس بهداشتی و … استفاده می‌شوند. با توجه به این توصیفات، می‌توان گفت که رنگ نانو در موارد بیشتری نسبت به دیگر عوامل عایق رطوبتی کاربرد دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع عوامل عایق این است که در زمان استفاده، به تخریب لایه‌های زیرین نیازی ندارید و با استفاده از اسپری، رول یا قلمو می‌توانید این عوامل را اجرا کنید. با وجود تمام این موارد، قیمت این نوع عوامل عایق رطوبتی نسبت به دیگر انواع کمتر است.

عایق دو جزئی نانو

عایق دو جزئی نانو یکی از انواع عوامل عایق رطوبتی ساختمان است که به عنوان بهترین و قوی‌ترین عایق رطوبتی شناخته می‌شود. شما می‌توانید از این مواد برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده کنید و با کمترین هزینه می‌توانید آن‌ها را برای سطوح خارجی ساختمان خود به کار ببرید.

عایق دو جزئی نانو از دو بخش مختلف، یعنی پودر و محلول (چسب) تشکیل شده است. در این نوع عایق، نسبت چسب به پودر نصف پودر استفاده شده در آن است، به این معنی که برای ترکیب آن، یک واحد چسب و دو واحد پودر را با هم ترکیب می‌کنید. این ترکیب باعث تولید یک عایق مستحکم و ضخیم بر پایه سیمان می‌شود.

عایق دو جزئی نانو در رنگ‌های آبی، سفید و طوسی تولید می‌شود و شما می‌توانید هرکدام از آن‌ها را خریداری کنید. این نوع عایق‌بندی نسبت به دیگر انواع عایق‌بندی رطوبتی نما مزایای بسیار زیادی دارد که عبارتند از:

  1. عدم پوسیدگی و پوسته‌پوسته شدن
  2. مقاومت بالا در برابر سرما، گرما و تمام اشعه‌های خورشید
  3. استحکام بالا در برابر ضربه
  4. قیمت مناسب
  5. خواص ضد یخ و ضد آتش
  6. اجرای بسیار آسان

و…

جمع بندی

با استفاده از عایق‌بندی رطوبتی، می‌توانید به طرز چشم‌گیری آسیب‌پذیری ساختمان را کاهش دهید. از متریال‌های مختلفی برای عایق‌بندی رطوبتی ساختمان استفاده می‌شود، اما بهترین انواع آن شامل رنگ نانو و عایق دو جزئی نانو می‌شوند. این عوامل عایق قیمت بسیار مناسبی دارند و در شرایط جوی مختلف، مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *