ساخت استخر کشاورزی و آببندی استخر توسط شرکت کالیمورا

ساخت استخر کشاورزی

احداث استخرهای کشاورزی به منظور ذخیره آب های فصلی برای استفاده در فصول گرم  و خشک و کم باران به عنوان امری مهم به خصوص در مناطق گرمسیر و خشک کشور شناخته میشود. در ساخت این استحر ها یک ورودی جهت تنظیم جریان ورود آب و یک خرجی جهت خارج شدن و تخلیه آب اضافی در نظر گرفته میشود. از کاربرد های مهم استخر های کشاورزی آبیاری زمین های کشاورزی و باغات است. وجود استخر های کشاورزی همچنین بستر را برای دامپروری و تامین آب دام و آبزی پروری فراهم میکند. .

 

انواع استخرهای کشاورزی

جهت ساخت استخر کشاورزی میتوان از شیوه ها و متریال مختلفی استفاده کرد.

 

استخرهای بتنی

استخرهای بتنی، نوعی از استخرهای سنتی می باشند که با حفاری در داخل زمین و بتن ریزی در کف سازه ساخته میشود که جهت عایق بندی آن نیز میتوان از مصالح مختلفی همچون سیمان، بتن و… استفاه نمود امروزه استفاده از محصولات نانو عایق رطوبتی نیز یکی از روش های پرطرفدار و مطمئن جهت آب بندی استخرهای کشاورزی میباشد. ساخت این استخرها اغلب زمان بر می باشد اما اگر روش ساخت استاندارد به خوبی رعایت گردد و آب بندی استخر به درستی انجام گردد، این استخر میتواند بازده بسیار خوبی را داشته باشد.

 

استخرهای ژئو ممبران

در ساخت این استخرها، بعد از حفاری، با  یک نوع  پوشش پلیمری به نام ورق ژئوممبران کلیه سطح داخلی استخر پوشیده می شوند. مراحل ساخت این نوع استخر، میبایست با کمک و نظارت افراد متخصص و همینطور به کارگیری مواد اولیه تخصصی انجام گیرد که همین امر سبب میشود تا علی رغم زمان کم و سهولت انجام کار، هزینه نسبتا زیادی را به همراه داشته باشد.

ساخت استخر کشاورزی و آببندی استخر توسط شرکت کالیمورا

استخرهای فایبرگلاس

 این استخرها از جنس فایبرگلاس میباشند و بصورت آماده شده به فروش میرسند لذا نیازی به عایق بندی و آماده سازی طولانی مدت ندارند. دارای عمر طولانی بوده و به راحتی در محل مورد نظر قابل نصب میباشند. از جمله معایب این نوع استخر ها، انتقال آنها به محل مورد نظر با توجه به ابعاد بسیار بزرگ آنها و همینطور نبود امکان نوسازی آن پس از نصب میباشد.

استخرهای فایبرگلاس

از انواع مختلف دیگر استخرمیتوان به استخرهای آجری، استخرهای سنگ و سیمانی، استخرهای ساخته شده با الیاف یکپارچه و… اشاره نمود. 

در این مقاله به مراحل ساخت یکی از انواع استخر میپردازیم.

 

مراحل ساخت استخر کشاورزی بصورت بتن آرمه

 

1- در مرحله اول باید موقعیت مکانی استخر مشخص شود که برای این امر میتوان از کارشناسان مربوط کمک گرفت سپس با توجه به نوع استخر مورد نظر: استخر بتنی ، بلوکی ، استخر آجری و…هزینه های مربوطه براورد شده و با کارفرما مورد نظر قرارداد بسته میشود.

2- سپس محاسبه سازه استخر و نوع مصالح مورد نظر تعیین میگردد

3- این مرحله کندن پی استخر میباشد که معمولا با استفاده از بیل مکانیکی یا بابکت انجام میشود اما اگر موقعیت مکانی مورد نظر برای استفاده از وسایل مکانیکی مناسب نباشد به ناچار پی کنی سازه بصورت دستی انجام میشود.

4- پس از پی کنی با دستگاه مکانیکی معمولا تراکم سطحی خاک از بین میرود لذا باستی حداقل 15 سانتی متر از پی استخر بصورت دستی برداشته شود. محلی که در آن استخر احداث میشود باید از نظر تراکم خاک بررسی شود چرا که ساخت استخر در محل های دارای زمین سست و شنی و باتلاقی مجاز نمیباشد ولی میتوان برای ساخت استخر در زمین های سست نیز تدابیری اندیشید که برای این امر میتوان از کمک کارشناسان مربوطه استفاده کرد.

5- مرحله بعد از پی کنی، رگلاژ کردن کف استخر، تراز کردن و ایجاد شیب استخر نوبت به بتن ریزی کف استخر به ضخامت 10 سانتی متر می باشد. بعد از گذشتن دو روز نوبت به آرموتور بندی کف و بدنه استخر میباشد.

6- پس از بستن آرموتورهای استخر، و قبل از بستن قالب استخر برای بتن ریزی ، اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی که ممکن است نیاز باشد انجام شود و پس از آن این تاسیسات به گونه ای قرار گیرند که بعد از بتن ریزی بتن به داخل این تاسیسات وارد نگردد.

7- در مرحله بعد نوبت به قالب گذاری استخر با استفاده از قالب فلزی و یا فایبرگلاس میرسد.

8- در اجرای بتن ریزی میتوان با اضافه کردن چسپ بتن و مواد آببند کننده به استقامت استخر و عایقکاری آن کمک کرد.

گروه صنعتی کالیمورا تولید کننده کلیه محصولات نانو شیمی ساختمانی از جمله عایق های نانو جهت آببند کردن سطوح داخلی استخر میتواند شما را  در این امر یاری کند.

9- بتن ریزی استخر را ابتدا از بدنه شروع میشود و به صورت مداوم یک لایه بتن با اسلامپ بالا ریخته میشود که همزمان ممکن است بتن از فاصله زیر قالب خارج شود که امری طبیعی است و پس از چند  دقیقه بتن شروع به خود گیری میکند ولی  نباید بین بتن ریزی فاصله زیادی ایجاد شود زیرا رعایت خاصیت یکپارچگی بتن ریزی استخر امری مهم میباشد. پس بتن ریزی دیواره های استخر و انجام ویبره جهت ایجاد تراکم نوبت به بتن ریزی کف استخر میباشد.

در بتن ریزی کف باید به ایجاد تراکم در گوشه های استخر توجه خاصی نمود چون بیشتر ترک های استخر ها در گوشه های آن ایجاد میشود

10- در استخر های کشاورزی امر آببندی استخر بسیار مهم میباشد که به این منظور از انواع چسپ های نانو با پایه سیمان و پودر سیلیس و سایر محصولا استفاده نمود. به این منظور میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره بگیرید.

هزینه ساخت استخر کشاورزی چقدر است؟

 

همانطور که در بالا اشاره شد، انواع مختلفی از استخرهای کشاورزی وجود دارد که در هرکدام مواد و هزینه های متفاوت خود را دارا میباشد. از دیگر موارد تاثیر گذار برهزینه ساخت استخر میتوان به ابعاد استخر، جنس خاک و جنس عایق مورد استفاده اشاره کرد.

در میان انواع استخرهای کشاورزی، استخر های بتنی و سیمانی دارای هزینه کمتری نسبت به استخر های ژئوممبران و فایبرگلاس است . در این میان استخرهای ژئوممبران دارای طول عمر و بازدهی بیشتری هستند اما به دلیل استفاده از متریال تخصصی هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت.

آببندی استخرهای کشاورزی

 در مورد عایق بندی و آببندی این استخرها محصولات شرکت کالیمورا بهترین انتخاب می باشند و پروژ های زیاد و بزرگ را با موفقیت انجام داده اند . محصول عایق رطوبتی کالیمورا این توانایی را دارد تا استخر شما را ضمانت آب بندی کند. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت ارتباط بگیرید

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *