علت ترک خوردگی بتن فونداسیون

علت ترک خوردن بتن

چرا بتن ترک میخورد؟

بتن ماده ای معجزه آسا است که به علت دوام و سختی خود همواره در ساخت انواع سازه ها اعم از ساختمانها و استخرهای بتنی و… مورد استفاده قرار می گرفته است. از بتن در ساخت قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. بتن تمایل زیادی به ترک خوردن دارد، همواره قسمت های مهمی از ساختمان همچون سقف، کف و فوندانسیون ها و قسمت هایی از دیوار که ستون های آهنی در آن قرار گرفته است، بیشتر مستعد ترک خوردن می‌باشد لذا نیاز است تا با بررسی این ترک ها برای انتخاب بهترین روش ترمیم این ترک ها اقدام کرد.

علت ترک خوردن بتن

موضوع ترک خوردن بتن موضوع پیچیده ای می باشد اما با اطلاع از دلایل ایجاد ترک در بتن می توان احتمال به وجود آمدند این مشکل را به حداقل رساند. با بررسی گسترده ترک های ایجاد شده در بتن تا حد زیادی به دلایل کلی ایجاد این ترک ها پی برده شده است که اعم از:
مشکلات ساخت و ساز که در کشور ما به دلیل هزینه بالا ساخت و ساز و استفاده از مواد بی کیفیت و همچنین نبود نظارت کافی می‌باشد.
از موارد دیگر، نقص در طراحی سازه است چرا که معمولا طراحی های انجام شده پایه علمی نداشته و از افراد غیر کارشناس برای این امر استفاده میگردد.
از دیگر عوامل که تاثیر زیادی بر ایجاد ترک در بتن میگذارد میتوان به عوامل محیطی همچون رطوبت، دما و … اشاره نمود.

از دیگر دلایل ترک خوردن بتن میتوان به این موارد اشاره کرد:
– فونداسیون نامناسب
– خوردگی آرماتور ها
– عدم وجود میلگرد کافی
– نفوذ سولفات ها و مواد خورنده به درون بتن
– ویبره زدن نادرست و یا ناکافی
– عدم مهارت در به عمل آوردن بتن

انواع ترک های بتن

– ترک های انقباضی

این نوع ترک رایج ترین نوع ترک بتن می‌باشد که معمولا در مرحله اولیه بتن کاری ایجاد میشود. بتن ترکیبی از آب و سیمان است که حاصل پیوند بین مولکول های آب و سیمان می‌باشد.در مرحله ابتدایی سفت شدن بتن مقداری از آب بتن تبخیر می‌شود که این امر موجب کاهش دال بتنی میگردد و از آنجا که بتن ماده ای سخت است این امر به ایجاد تنش در بتن منجر میشود که ترک بتن را به همراه خواهد داشت.
در جهت کاهش ترک های انقباضی میتوان آب استفاده شده در مخلوط بتن را کاهش داد و یا درز های کنترل شده در سطح بتن ایجاد کرد که منجر به ایجاد ترک در امتداد تعیین شده و درنتیجه حفظ یکپارچگی بتن میشود.

– ترک انبساطی

عوامل ایجاد کننده این ترک دما و رطوبت می‌باشند. تحت تاثیر گرما پیوند بین مولکول های بتن سست شده و در صورتی ک بتن فضایی برای انبساط نداشته باشد منجر به ترک میگردد. به منظور پیشگیری میتوان ماده تراکم پذیر و انعطاف پذیری همچون الیاف سلولز آغشته به قیر را در شکاف انبساطی از پیش ساخته شده قرار داد. لازم به ذکر است که مرحله به عمل آوردن بتن باید در محیطی بدور از تغییرات دمایی افزایش و کاهش ناگهانی حرارت باشد.

– ترک مویی

ترک های مویی نیز نوعی دیگر از ترک بتن مییاشد که بیشتر پی های بتن را تحت تاثیر قرار میدهد و همینطور اغلب در مرکز دیوار ها ایجاد میگردند. ترک مویی ایجاد شده بر ستون ها و تیر های بتنی، دارای چند دلیل اصلی است: تنش های وارد شده ناشی از نیرو های وارده و ایجاد تنش در اثر آب رفتگی بتن در زمان خشک شدن آن و یا در اثر تغییرات دمایی علی الخصوص بتن ریزی در هوای گرم. این نوع ترک ها تاثیری بر ثبات فونداسیون ایجاد نمی‌کنند اما منجر به مشکلاتی همچون نشتی بتن و سستی بتن شود.لازم است که مرحله بتن ریزی به سرعت انجام نشود.

– ترک ته نشینی

این ترک معمولا در اثر آماده نشدن مناسب ملات و همینطور سست بودن و دوام سطح زیرین بتن می‌باشد. همواره قسمت بالای ترک نسبت به قسمت پایینی دارای اندازه گسترده تری می‌باشد. این ترک ها معمولا دارای ظاهری پیوسته می‌باشند.

علت ترک خوردگی بتن فونداسیون

فونداسیون یا همان پی ساختمان نیز ممکن است به دنبال زهکشی ضعیف یا خاک سست در زیر خود و یا ته نشین شدن دچار ترک خوردگی شود. این ترک ها معمولا در قسمت خاصی از فونداسیون که دارای مقاومت کمتری هستند ( دیوار ها، گوشه ها، قسمت های لوله کشی شده و….) ایجاد می‌شوند. همچنین رطوبت و خشکی فراوان نیز میتواند منجر به ایجاد ترک در فونداسیون شود. جهت ترمیم این ترک های ایجاد شده از تزریق رزین اپوکسی استفاده میشود.

علت ترک خوردن بتن سقف

ایجاد ترک در سقف میتواند دلایل مختلفی اعم از: افت بتن، پایین بودن مقاومت بتن، تعجیل در باز کردن قالب و…داشته باشد.
برای ترمیم این ترک ها از راهکار های مختلفی همچون از تزریق رزین اپوکسی، استفاده از چسپ اپوکسی،پوشش محافظتی و… استفاده میشود‌.

ترمیم ترک بتن

هنگامی ک علت ایجاد ترک و نوع ترک را درک کردید، متناسب با آن روش و راه مورد نظر برای ترمیم را انتخاب کنید. روش های ترمیم ترک بتن شامل موارد زیر می‌باشد.

تزریق رزین اپوکسی

در این روش برای ترمیم ترک ایجاد شده از تزریق رزین اپوکسی استفاده میشود که بیشتر در مواردی که ترک غیر قابل دسترس باشد کاربرد دارد. تزریق رزین اپوکسی به دو صورت: تزریق از سطح ترک و تزریق از عمق با زاویه 45درجه به داخل ترک.

بخیه زدن بتن

در این روش با ایجاد شیار های متقاطع در مسیر ترک و استفاده از گیره های دوخت در جهت مناسب با ترک ایجاد شده و استفاده از چسپ اپوکسی، شکاف ایجاد شده تعمییر میگردد.

آب بندی ترک

این روش در ترک های که محدود به کاور بتن می‌باشد و سازه ای و عمقی نیس کاربرد دارد در این روش ترک ایجاد شده و مسیر آن مشخص میگردد سپس عرض و دهانه ترک مقداری افزایش داده میشود و در نهایت ترک ایجاد شده با ماده این مخصوص و خمیری پر میشود. این روش در مقایسه با تزریق رزین اپوکسی کاربردی تر و ساده تر می‌باشد.
گروه صنعتی کالیمورا در راستای آب بندی سازه ها محصولاتی با بهره گیری از فناوری نانو تولید نموده است که بسیار کاربردی و در عین حال دارای قیمت مناسب می‌باشند. برای اطلاع و آشنایی بیشتر با این محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

افزودن میلگرد

در این روش سوراخ های در صفحه ترک ایجاد شده و آن را با رزین اپوکسی پر میکنیم و سپس میلگرد هارا سریع در داخل سوراخ میگذاریم

استفاده از کامپوزیت FRP

در این روش پس از آن که سطع موضعی ترک ترمیم شد، نوار هایی از جنس الیاف کربن توسط رزین اپوکسی به سطح ترک چسپانده میشود.

به طور کلی بهتر است تا در مرحله بتن ریزی و عمل آوردن بتن اقدامات لازم را در جهت مقاوم سازی بتن اجام داد تا در آینده نیازی به ترمیم ترک های ایجاد شده نباشد.
یکی از راه های پیشنهادی ما استفاده از نانو مکمل بتن است
که محصولی کاربردی از گروه صنعتی کالیمورا می‌باشد.

از این محصول که دارای ساختاری فیزیکی مایع می‌باشد، جهت آب بندی و مقاوم سازی بتن استفاده میشود که میتوان از آن در قسمت های مختلف انواع سازه ها ( ساختمان، استخر، سد، انواع مخازن و…)استفاده نمود.

مزایا استفاده از نانو مکمل بتن کالیمورا

1 – مانع ایجاد تخلخل در بتن میشود
2 – مانع ترک خوردگی در بتن میشود.
3 – مقاومت فشاری،کششی،خمشی بتن را تا حد بسیار زیادی افزایش میدهد.
4 – ضد خوردگی بتن
5- چسپندگی مقاطع مختلف بتن ریزی را افزایش میدهد.
6- با بهبود خصوصیات مکانیکی بتن باعث افزایش عمر بنا میگردد.

 

جهت مشاوره تلفنی در مورد محصول نانومکمل بتن با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *