عایق های رطوبتی جدید بدون استفاده از ایزوگام

عایق های رطوبتی جدید بدون نیاز به ایزوگام

عایق‌های رطوبتی جدید، بدون استفاده از ایزوگام و با بهره‌گیری از مواد نانو، امکان‌پذیر است. عایق‌های رطوبتی جدید با استفاده از مواد نانو به دو شکل زیر قابل اجرا می‌باشند:

1- پوشش دهنده‌ها

2- نفوذپذیرها

 

پوشش دهنده ها

ضدآب‌کننده‌های پوششی به دلیل مزایای اقتصادی و راحتی استفاده، جایگاه ویژه‌ای در بازار دارند. در سراسر جهان، محصولاتی مانند رنگ‌های اکریلیک و پلیمرهای سیلیکونی برای عمل ضدآب کردن به کار می‌روند.

اندازه ذرات این پوشش‌دهنده‌ها بیش از ۱۰۰ نانومتر است که این امر جلوگیری می‌کند تا بتوانند به داخل منافذ مواد ساختمانی نفوذ کنند. به جای آن، یک لایه روی سطح ایجاد می‌کنند که از جذب آب جلوگیری می‌کند. این لایه‌های پلیمری معمولاً آب‌گریز هستند و باید به طور دوره‌ای استفاده شوند، از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود و در برابر تابش‌های فرابنفش مقاوم باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تضمین پایداری روکش مداوم بر روی سطوح سخت، در حین استفاده، چالش‌هایی دارد و ممکن است نقاط ضعفی در پوشش ایجاد شود.

این امر می‌تواند باعث تشکیل نقاط ضعف در پوشش شود. احتمال ترک‌خوردگی در تمام انواع لایه‌های پلیمری معمولی در برابر اشعه فرابنفش وجود دارد که منجر به ترک خوردگی پوشش در بازه زمانی 2 تا 5 سال می‌شود.

این موضوع ممکن است با از دست دادن ویژگی آب‌گریزی، باعث بی‌نتیجه شدن عمل ضدآب سازی شود. پوشش‌دهنده‌ها معمولاً به صورت لایه‌ای بر روی سطح ایجاد می‌شوند و ممکن است منجر به مشکلاتی در تنفس سازه‌ها شوند.

نفوذ کننده ها

نفوذکننده‌ها اغلب از پایه حلالی تشکیل شده‌اند و موادی مانند مونومرهای حل شده با اندازه کمتر از 6 نانومتر هستند. این مواد به منافذ و شبکه‌های مواد نفوذ می‌کنند. دو نوع نفوذکننده وجود دارند:

  1. واکنشی
  2. غیر واکنشی

نفوذکننده‌های واکنشی از طریق واکنش شیمیایی با لایه‌های زیرین، در سطح مولکولی عمل می‌کنند و به طور عمیق تر، 3 تا 5 میلیمتر در داخل لایه‌های زیرین نفوذ می‌کنند.

به همین دلیل، این نوع محصولات ضدآب سازی، حفاظت بلندمدتی فراهم می‌کنند. آن‌ها تقریباً تحت تأثیر هوازدگی (تابش فرابنفش) و فرسایش‌های طبیعی قرار نمی‌گیرند و بنابراین، تأثیر آن‌ها بر ویژگی‌های ضدآبی بسیار محدود است.

نفوذ کننده های غیر واکنشی

نفوذکننده‌های غیر واکنشی اغلب شامل روغن‌ها و دیگر مواد آب‌گریز با چسبندگی کم می‌شوند که به منافذ لایه‌های زیرین نفوذ کرده و خاصیت آب‌گریزی را ایجاد می‌کنند. این نوع مواد در طبیعت قابل تجزیه هستند و ظرف یک سال خاصیت آب‌گریزی خود را از دست می‌دهند. همچنین، این محصولات غذایی برای قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم می‌کنند.

داده‌ها به وضوح نشان می‌دهند که محصولات ضدآب سازی با پایه سیلان‌ها برای استفاده طولانی‌مدت مناسب هستند. سیلان‌ها و سیلان-سیلوکسان‌ها به عنوان یک دسته جدید از محصولات ضدآب سازی معرفی شده‌اند. این محصولات که در اروپا و آمریکا از حدود ۳۰ سال قبل مورد استفاده قرار می‌گرفتند، تازه اخیراً وارد بازار شده‌اند.

کارکرد طولانی مدت ترکیبات ضدآب سازی با استفاده از ترکیبات سیلان پایه حلالی تأیید شده و به طریق گسترده‌ای در اروپا و آمریکا به‌کار رفته است.

سیلان‌ها موادی منومری هستند و محصولات مورد استفاده برای ضدآب سازی به آلکیل‌آلکوکسی سیلان معروف هستند. آلکیل‌آلکوکسی سیلان‌ها دارای دو گروه هستند: الف) گروه آلکیل (R’) و ب) گروه آلکوکسی (OR) که با بیشتر مصالح ساختمانی واکنش‌پذیرند.

بیشتر مصالح ساختمانی دارای گروه هیدروکسیل (OH) هستند. این گروه‌های OH می‌توانند با گروه‌های آلکوکسی سیلان واکنش دهند و با لایه‌های زیرین پیوندهای سیلوکسان دائمی ایجاد کنند.

گروه آلکیل در سطح، توانایی ایجاد آب‌گریزی یا دفع آب را دارد. این نوع محصولات با تغییر ویژگی‌های سطحی از مقاومت در برابر آب به آب‌گریزی متمایل به دفع آب، تبدیل می‌شوند.

  1. این نوع محصولات بر پایه فناوری نانو دارای پایداری است.
  2. معمولاً در لایه‌های زیرین غیر آلی عمل می‌کنند.
  3. قابلیت آب‌گریزی را در سطح مولکولی ایجاد می‌کنند.

به دلیل حل شدن در محلول آب، با محیط زیست سازگار هستند. این محصولات بر پایه شیمی ارگانوسیلان ساخته شده‌اند، بنابراین با سطوح غیر آلی واکنش نشان می‌دهند و عمری طولانی معادل 20 تا 30 سال دارند.

ضدآب سازی ساختمان با استفاده از مواد نانو، مانند محصولات گروه صنعتی کالیمورا که بر پایه شیمی ارگانوسیلان است، اندازه ذره‌ای حدود 4 تا 6 نانومتری را در آب تشکیل می‌دهد و به عمق 3 تا 5 میلیمتری منافذ مواد ساختمانی نفوذ می‌کند. این محصول جزو مصالح ساختمانی است و بسیار مقاوم در برابر آب است.

تست‌ها و آزمایشات ASTM نشان داده‌اند که عمر طولانی این محصولات حدود 20 تا 30 سال است، همچنین مقاومت آن‌ها در برابر هوازدگی نیز توسط روش‌های مختلف تأیید شده است.

این محصول به نسبت 1 به 10 یا بیشتر در آب حل می‌شود و مقدار بسیار کمی مواد زیستی را به محیط آبی وارد می‌کند، بنابراین با محیط زیست سازگار است.

 

کاربرد عایق های رطوبتی نانو

عایق‌های رطوبتی نانو به عنوان راهکارهای عایق‌کاری برای مختلف سطوح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله عایق‌کاری و آب‌بندی سقف، پشت بام، سرویس‌های بهداشتی، تراس، نماهای ساختمانی مانند سنگ، گچ، کاهگل، آجر، سیمان و غیره. این عایق‌ها همچنین برای استفاده در استخرها، مخازن بتنی آب، جکوزی و مقاوم‌سازی و آب‌بندی بتن‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نسل جدید عایق‌های صوتی و حرارتی از گروه صنعتی کالیمورا از تکنولوژی نانو بهره می‌برند و به صورت خمیری تولید می‌شوند. این عایق‌ها با ضخامت یک سانتیمتر، حدود 83 درصد مقاومت صوتی و حرارتی را فراهم می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *