نانو مکمل بتن کالیمورا

نانو مکمل بتن

بتن چیست؟

بتن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی می‌باشد.
بتن تشکیل شده از عناصر پر کننده با ابعاد مختلف شامل ماسه، ریزدانه، شن، متوسط دانه و گراویه
درشتانه و سیمان به عنوان ماده چسبنده این عناصر استفاده می شود.
سیمان در مجاورت آب شروع به واکنش شیمیایی می کند که در اصطلاح هیدراته شدن اتفاق می افتد که باعث چسباندن مواد تشکیل دهنده بتن می شود .

بتن با توجه به میزان سیمان مصرفی که به عیار بتن معروف است دارای مقاومت ها و مشخصات فنی مختلف می‌شود .
هرچه سیمان مصرفی بیشتر باشد مقاومت ایجاد شده بالاتر می‌رود. بتن دارای مقاومت فشاری بسیار خوبی می باشد اما بتن در برابر نیروهای خمشی، کششی، برشی، پیچش و کرنش به تنهایی مقاومت بالایی ندارد.
جهت رفع این نقاط ضعف و افزایش مقاومت بتن در برابر این نیروها از میلگرد استفاده میشود.
وجود میلگرد در ساختار بتن در اصطلاح به مسلح شدن بتن معروف است. وجود میلگرد در ساختار بتن باعث افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای ذکر شده می‌شود.
بتن در شرایط مختلف و با توجه به مواد تشکیل دهنده ترکیبات معدنی و وجود میلگرد در برابر محیط‌های خورنده مانند: نمک‌ها ،کلرها، اسیدها و بازها در گذر زمان دچار خوردگی شده و عمر و ماندگاری آن کاهش پیدا می‌کند.
از طرفی وجود رطوبت در بتن  باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود ولی بعد از اینکه گیرش بتن کامل شد وجود رطوبت باعث ایجاد اکسید شدن و یا زنگ زدگی در میلگرد می‌شود.
این زنگ زدگی باعث افزایش حجم میلگرد شده و بعد از مدتی باعث تخریب و ایجاد ترک های مویه و در نتیجه کاهش عمر بتن می شود.
امروز در جهت رفع نواقص و افزایش دوام و ماندگاری عمر بتن و همچنین کاهش خطاهای اجرایی و انسانی و افزایش مقاومت و کارایی بتن در شرایط مختلف آب و هوایی و محیطی از افزودنی‌های بتن استفاده می‌شود.

نانو مکمل بتن کالیمورا

نانو مکمل بتن یکی از انواع افزودنی‌های بتن می‌باشد این محصول ترکیبی از پلیمرهای اکریلاتی و نانوذرات سیلیس می‌باشد وجود پلیمرها در نانو مکمل باعث افزایش چسبندگی ذرات تشکیل دهنده بتن می‌شود.
پلیمرها دارای ضریب الاستیسیته بالا هستند و این خاصیت در بتن باعث افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی، خمشی، برشی، پیچشی و حتی سایشی می‌شود.
بخش بعدی تشکیل دهنده نانو مکمل بتن ذرات نانو سیلیس می باشد.

 

نانو مکمل بتن کالیمورا

ذرات نانو ترکیبات ریز معدنی می‌باشد که باعث برقراری پیوندهای قوی مولکولی در بتن شده و در نتیجه تراکم بتن خیلی بالا می‌رود. این افزایش تراکم تاثیر مستقیم در افزایش مقاومت بتن دارد.
وجود سیلیس‌ها در بتن باعث افزایش روانی و کارایی بتن می‌شود و با کاهش آب مصرفی در تهیه بتن در افزایش مقاومت آن بسیار تاثیر گذار می باشد.
وجود ذرات سیلیس باعث افزایش مقاومت و ماندگاری بتن در محیط‌های اسیدی و بازی می‌شود و از این رو در تهیه بتن های مقاوم در برابر آب های شور، نمک ها، بتنها در مجاور فاضلاب ها ،آب های خورنده و محیط های مرطوب بسیار کارایی دارد.
این مواد چون دارای ترکیبات معدنی می باشد هیچ تأثیری در گیرایی و زمان گیرش بتن دارند و از نظر اجرایی در زمان تهیه بتن به بتن اضافه می شود.
این محصولات علاوه بر افزایش مقاومت بتن از تاثیر رطوبت بر روی میلگردها جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث افزایش عمر و ماندگاری بتن در محیط‌های مرطوب مانند مخازن ذخیره آب، پایه پل‌ها، عرشه‌های ساحلی و غیره می‌شود.

 

میزان استفاده نانومکمل بتن کالیمورا و مزایا

میزان استفاده این ترکیبات بین ۳ الی ۶ درصد وزن سیمان مصرفی در بتن می‌باشد و عمل آوری بتن مانند یک بتن معمولی اجرا می شود.
از دیگر مزایای این محصول جلوگیری از ترک خوردگی بتن ، ضدخوردگی بتن و جلوگیری از تخلخل بتن ، افزایش مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتن، افزایش چسبندگی مقاطع مختلف بتن ریزی به یکدیگر خصوصیات مکانیکی بتن را بهبود داده و باعث افزایش عمر سازه می گردد.
این محصول با ساختار فیزیکی مایع مناسب جهت آب‌بندی و مقاوم سازی بتن مورد استفاده در بتن‌ریزی انواع فنداسیون‌ها، کف ساختمانها، چاله آسانسور ها، سدها و مخازن بزرگ بتنی، استخرها، مخازن ذخیره آب وانواع بتن با شرایط خاص در معرض انواع خورنده‌های شیمیایی و همچنین به منظور افزایش مقاومت فشاری، خمشی، کششی و کاهش خوردگی آرماتورها و افزایش دوام و عمر بتن نسبت به عیار یکسان به کار می‌رود.

کاربرد نانو مکمل بتن کالیمورا

از کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده در بتن‌های نظامی پدافندی خاص و ضد تشعشع، بتن‌های حجیم ،مقاطع بتنی با تراکم آرماتور بالا، بتن‌های خود تراکم و عایق حرارتی و برودتی بتن، انواع مخازن، سازه‌های آب بند بتنی و سازه‌های ساحلی، سازه‌های بتنی در معرض کاویتاسیون جریان‌های همرفتی ،انواع موزاییک‌های ویبره بتنی و سازه‌های نیازمند به بتن با دوام بالا ، انواع کف‌های بتنی که نیاز به سطوح رنگی با سایش کنترل شده دارند، سطوح پرترافیک در معرض سایش مانند کف پارکینگ ها و مقاطع نازک بتنی، انواع سدها، تونل‌ها و کانال‌های انتقال آب که نیاز به حداقل ضریب زبری و نفوذ پذیری دارند، بتن‌های مقاوم در برابر عبور تشعشعات مضر در مراکز پزشکی و درمانی پرتو گاما ،اشعه ایکس، ماورا بنفش و غیره دارند.

نانو مکمل بتن کالیمورا

استاندردهای نانومکمل بتن کالیمورا

این محصول با توجه به استانداردهای ASTM D3039 آزمون تعیین مقاومت فشاری خمشی و سایشی دارای افزایش مقاومت فشاری ۱۴ برابری و افزایش مقاومت خمشی ۱۰.۲ دهم برابری و افزایش مقاومت سایشی ۱۹.۸ دهم برابری گردیده است لذا با توجه به استانداردهای فوق دارای مقاومت بالا در محیط های خورنده می باشد.

 

نانو مکمل بتن کالیمورا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *